1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



לאכול בלי מלחמה בזמן הלחימה- כיצד נשמור על המשקל גם במצב הביטחוני הנוכחי?

מאת: נטע אמירי, דיאטנית קלינית ומאמנת כושר

סגורים כל היום בבית בלי אפשרות להתרחק, לחץ ומתח נפשי בגלל המצב הבטחוני, יציאה מהשגרה וקושי לצאת לבצע פעילות גופנית. המתכון הבטוח לאכילה לא נכונה ועלייה במשקל. מה בכל זאת אפשר לעשות על מנת להימנע מאכילה לא נכונה, גם במצב בטחוני שכזה?

מילת המפתח היא- שגרה. השגרה שומרת עלינו ביומיום ונותנת לנו תחושת שליטה. בימים אלה, בהם תחושת השליטה מלכתחילה נלקחת מאתנו, חשוב לייצר בכל זאת שגרת יום מסויימת, על מנת כן להחזיר את תחושת השליטה ולעזור לנו לאכול בצורה בריאה. בתחילה לייצר שגרת יום כללית, ומעבר לכך- שגרה של ארוחות.

כיצד נייצר שגרה? כדאי לקבוע שעת קימה מוגדרת בבוקר ושעה מאוחרת ביותר בה הולכים לישון. כמובן שהכל יכול להשתנות בגלל התנאים הבטחוניים, אבל אנחנו יכולים לבצע את החלק שלנו על מנת שכאשר המצב מאפשר, אנחנו דבקים בלוח הזמנים שקבענו. כדאי להגדיר שגרה של 3 ארוחות עיקריות לפחות- בוקר, צהריים וערב, על מנת שנשמור על תחושה של שובע במהלך היום ונימנע מנשנוש מיותר.

ירקות. מומלץ בארוחות העיקריות לדאוג ש-1/3 מהצלחת לפחות יכיל ירקות. טריים או מבושלים, על מנת שהארוחה תהיה משביעה ומזינה, וחשוב שתכלול את כל אבות המזון – חלבונים, פחמימות ומעט שומן.

ארוחות משפחתיות. בזמנים רגילים, ארוחות משפחתיות הן מצרך נדיר, ולרוב אין לנו זמן להנהיג ארוחה משפחתית כדרך קבע. אפשר לנצל את המצב, דווקא על מנת כן לקרב בין בני המשפחה ולהנות מזמן משותף, גם סביב השולחן. ארוחות משפחתיות נמצאו כתורמות במניעת השמנה, עוזרות לילדים ללמוד ולחקות הרגלי אכילה בריאים של הוריהם, ובמידה ומשתפים את הילדים בהכנת הארוחה ובסידור השולחן, גם תורמות להעצמת הילד. לכן, מומלץ לנצל את השהייה המשפחתית בבית להנהגת ארוחות משפחתיות, לפחות בתקופה זו.

כבו את הטלוויזיה. כאשר אנו יושבים מול הטלוויזיה הרבה פעמים אנחנו אוכלים באופן לא מודע, ולא מתוך תחושת רעב. יש גם סיכוי גבוה, כי מה שנבחר לאכול יהיה לא מזין ולא בריא. לכן מומלץ, למרות השהייה הרבה בבית, להגביל את שעות הצפייה ולנסות לחפש פעילויות בייתיות אחרות עם הילדים, כמו משחקים שונים, הפעלות יצירה ועוד. כחלק מבנייה של שגרת יום, אפשר להחליט באילו שעות צופים בטלוויזיה במהלך היום.

פעילות גופנית. נכון, קשה יותר לצאת מהבית וקשה לבצע פעילות גופנית בתוך הבית. קשה- אך לא בלתי אפשרי! אפשר לקפוץ על חבל יחד עם הילדים, אפשר לתלות סל בייתי (ניתן לרכוש בכל חנות צעצועים במחיר סמלי) על הקיר ולשחק מיני כדורסל, אפשר לשחק "תופסת" או לבצע תרגילי מתיחות וחיזוק שרירים בישיבה או בעמידה במקום. במקרה זה, חשוב להיות יצירתיים. ניתן כחלק מבנייה של שגרת יום, לקבוע שעה מסויימת בה מבצעים פעילות גופנית או משחק בייתי שמשלב איזושהי פעילות גופנית קלה.

חטיפים קלים בין הארוחות. כאשר המתח הנפשי עולה, יש לנו נטייה להתנחם ולנחם את ילדינו בחטיפים או ממתקים שיקלו על ההרגשה. מומלץ דווקא בזמנים כאלה לפנק את ילדנו ואת עצמנו במזון בריא ומזין שיהיה גם טעים! במקום חטיפים מטוגנים או ממתקים, חשוב למלא את המקרר בפירות ובירקות, יוגורטים ומוצרי חלב לא ממותקים, וחטיפים אפויים ולא מטוגנים. ניתן להפעיל את הילדים ולהכין קרטיבים מפירות טחונים, הפעילות מהנה והחטיף בריא וטעים! ניתן בין הארוחות להכין צלחת של ירקות ופירות חתוכים. ניתן לאכול חטיף אפוי כמו ביגלה במקום חטיפים מטוגנים. כוס ביגלה שוות ערך לפרוסת לחם, ויחסית לחטיפים המטוגנים כמות השומן נמוכה. אפשר להכין פופקורן בייתי עם מעט שמן בסיר. 2 כוסות פופקורן מוכן שוות ערך לפרוסת לחם והוא עשיר בסיבים תזונתיים. מומלץ בין הארוחות לבחור בסוגים כאלה של מזונות.

קשה לשמור על המשקל ועל אכילה בריאה במצב הבטחוני הנוכחי, כאשר אנו סגורים במהלך היום בבית, ונמצאים תחת לחץ תמידי. קשה, אבל אפשרי. בתקווה שהשקט ישוב במהרה וגם יישמר.

מאמרים נוספים בתזונה

כיצד ירדתי במשקל ושמרתי גם אחרי 2 לידות

ייעוץ דיאטנית מ"מרכז בר"