1Z0-053 1Z0-517 640-461 640-722 642-832 648-375 74-344 74-409 A00-212 C2010-503 C2010-598 C2010-651 C2010-652 C2020-605 OG0-091 070-413 070-459 070-496 1Z0-052 C_BOSUP_90



חג הפסח- לאכול מתוך חירות

מאת: נטע אמירי, דיאטנית קלינית ומאמנת כושר

חג הפסח, הוא חג החופש, חג החירות, אך מהו חופש באכילה? כדיאטנית, וכמישהי שסבלה בעבר מעודף משקל, בעיניי החופש באכילה הוא החופש לאכול מה שאני רוצה לאכול (הכל מותר), בכמות שטובה עבורי (להקשיב לגוף) והכי חשוב, החופש באכילה בעיניי הוא להרגיש שלמה לאחר שאכלתי, כיוון שהבחירה נעשתה בעקבות ההקשבה לעצמי.

אז איך נשמור על החופש שלנו לאכול, גם בחג, מבלי לעלות במשקל?

מס' כלים שיעזרו לנו לאכול נכון גם בחג, בידיכם החופש לקחת או לא לקחת כל אחד מהם…

לכולנו יש את הניסיון שלנו עם ליל הסדר בעבר, ואנו יודעים פחות או יותר למה לצפות משלב הברכות ומשלב הארוחה- איזה סוגי מזון יהיו, וכמה אנחנו אוהבים סוג זה או אחר של מנה.
ההמלצה שלי היא, לנסות בבוקר של ליל הסדר, לקחת כמה דקות ולדמיין את ארוחת החג- תדמיינו, מה אתם לובשים, מה אתם מרגישים, את מי אתם רואים, מה אתם אומרים. תדמיינו כמה אתם רעבים, ומה מוגש לשולחן. תעשו סריקה של השולחן, ותנסו לבדוק- מה המאכל האהוב עליכם ביותר, וכמה ממנו הייתם רוצים לשים בצלחת? תדמיינו איך אתם אוכלים את מה ששמתם בצלחת, ומה אתם מרגישים אחרי- האם זו הייתה בחירה נכונה? האם שבעתם? האם הייתם רוצים לקחת מנה נוספת? תדמיינו מה קורה בהמשך, האם אתם לוקחים מנה נוספת? האם מאותו סוג של מזון? איך אתם מרגישים בסיום הארוחה? מה אתם חושבים? האם אתם מרוצים ממה שאכלתם ומהכמות? חשוב לעשות זאת גם עבור שלב הקינוחים.
בצורה זו, כשתגיעו לארוחת החג עצמה, תדעו יותר למה לצפות, תעשו בחירות נכונות יותר כי "כבר הייתם שם" וסביר להניח, שתצאו בהרגשה טובה יותר מהארוחה.

חשוב להבין מספר דברים על מנגנון הרעב והשובע על מנת לעשות בחירות נכונות בארוחה-
• ככל שנאכל יותר סוגי מזון, נאכל יותר בסה"כ. כך, שאם ניקח "קצת מכל דבר" כמו שרבים מאתנו עושים כדי לאכול פחות, נאכל הרבה יותר. לכן, במידה ובחרתם ב- 2-3 מנות בארוחה, סיימתם את הצלחת וחשקה נפשכם במנה נוספת, עדיף לקחת תוספת מאותו סוג שכבר אכלתם. אחרת, תאכלו את המנה החדשה כאילו זה עתה התחלתם לאכול!
• ככל שנגיע רעבים יותר לארוחה נאכל יותר- לכן, על מנת לא להגיע רעבים מדי- מומלץ לאכול ארוחה קלה כשעה לפני היציאה לארוחת החג, ככל שנהיה פחות רעבים בארוחה עצמה, נאכל בצורה מאוזנת יותר.
• מאותה סיבה, מומלץ לשמור על שגרת ארוחות גם בחג- להקפיד על ארוחת בוקר, גם אם אנו יודעים שבצהריים צפויה לנו ארוחה גדולה, חשוב לא לדלג על ארוחות, אם נגיע רעבים מדי לארוחה הבאה, יש סבירות גבוהה יותר שהאכילה תהיה בלתי נשלטת. לכן מומלץ לשמור על הארוחות העיקריות (בוקר, צהריים וערב) ובמידת הצורך להוסיף ארוחות ביניים קטנות.
• תכנון מראש- חשוב מאוד, גם בחג כשאנו יוצאים מהשגרה, ולמשל מטיילים מחוץ לבית, להצטייד במזון בריא ומשביע לארוחות ביניים כמו פירות, ירקות, אגוזים, שקדים, יוגורטים ואפילו כריכים כשרים לפסח.

דע את מזונך

על מנת לבחור בחירות נכונות בארוחות החג, חשוב לדעת גם- מה הארוחה מכילה. למשל, בליל הסדר- שלב הברכות יכול להכיל ארוחה שלמה- 4 כוסות יין או מיץ, מצות, חרוסת, ביצה, ונשבע עוד לפני שהגענו לאוכל. חשוב לבדוק, עם עצמכם- מהי הכמות שאתם מעוניינים לאפשר לעצמכם לאכול, ואיתה תהיו שלמים.

והנה הערכים של המזונות המסורתיים-

מצה אחת= 2 פר' לחם
מצה קלה (עדיף מלאה)= פר' לחם
קניידלעך בינוני= פר' לחם
אגוזים וקוקוס= כ- 600 קק"ל ל- 100 גר'
כוס יין= כ- 100 קק"ל
עוגיית חג= 100-150 קק"ל

חג שמח, משחרר ושלם,
נטע.

למאמרים נוספים-
תזונה בהריון
תזונה אחרי לידה
תזונה למשפחה



להתייעצות או קביעת תור
X

    לפרטים נוספים וקבלת ייעוץ השאירי פרטים ואחזור אלייך בהקדם >>>